Wellness Portrett Wellness

Wellness på landet

imageimageHei! Nå er jeg i Steigen, Nord-Norge, med slekta. Og her spiser vi selvfølgelig bare fisk.

I går hadde vi grillet kveite, med nyplukkede varme multebær med yoghurtis til dessert. Det var fantastisk nydelig.

God sommer!

Sigrid :)

Trening på ferie

20140722-153113-55873691.jpg20140722-153140-55900586.jpg

Når jeg var på ferie på Mallorca hadde jeg planlagt masse løpeturer. Når vi kom fram skjønte jeg at det kunne bli vanskelig da det kun var ekstremt bratte bakker å løpe i. Så enten måtte det bli bakkeløp hver gang eller noe alternativt.

Det endte opp med 0 bakkeløp og kjørte heller på med sirkeltreninger. Da får jeg både styrke og kondisjon i en økt. Kjørte korte økter på 20-30 minutter. 5 øvelser x 4 runder, 1 min på og med 20 sek pause mellom hver øvelse.

Eksempel på program som jeg kjørte sammen med mamma:

-Jumping Jacks
-Knebøy
-Push ups
-Ettbens seteløft
-Foroverbøyd roing (som på bildene)

Marte

Kan en liten lur øke konsentrasjon, hukommelse, læring og energi?

sleep_naps

I dag kom jeg over en artikkel om en av mine favoritting å gjøre, nemlig powernapping, formiddag-/ettermiddagslur, cowboystrækk, kall det hva du vil. Jeg ble ganske glad egentlig fordi jeg i alle år, da spesielt de årene jeg har hatt på skolebenken, ikke har klart å motstå den lille powernap’en.

Jeg MÅ powernappe og hvis jeg ikke tar meg tid så tar kroppen min seg tid til det. Jeg var kjent for å sovne i timen og er kjent for å sovne under alle filmkvelder. I mange situasjoner der jeg må sitte helt i ro uten mulighet til å gjøre noe praktisk eller bruke hjernen aktivt så får jeg en stor trang til å ta en liten lur. Til min egen og andres fortvilelse.

Men nå har det jo blitt forsket på og ekspertene sier at 10-20 minutter er det beste for å få en liten forfriskning i energi og konsentrasjon så man igjen kan være litt mer på alerten! Nå skjønner jeg jo at kroppen min har visst dette hele tiden?

Denne kroppen altså, den sier alltid i fra!

Marte

(Les mer om saken her!)

from Italy with love

imageI Terracina, Italia, nytes dagene til det fulle – ja selv i går og i dag med gråværsdager. Da blir det heller hiking opp Monte Sant Angelo til templet, og i dag tur inn til Roma. Heilt greit!imageimageimageimage

Sigrid :)

Brillefin

pushs_visuel_omxim_a_2_8e6e1

 

1051408

 

Hallaien! Hadde ikke disse vært perfekt til alle løpeturene mine på Mallorca om ca to ukers tid? Sikkert veldig praktiske med tanke på luftmotstand, insekter i øynene og ikke minst perfekt glass for kontraster mot den sterke sola? Jeg prøver fortsatt å overbevise meg selv. Isabel Marant har teamet opp med Oliver Peoples og laget en akkurat passe fresh solbrillekolleksjon. Kanskje ikke så sporty, men jeg vil ha..

Marte

En typisk onsdag

20140625-151048-54648623.jpg
Demonstrerer blant annet hvordan ryggen ikke skal se ut under en knebøy. Ikke krum, ikke svai.

En perfekt arbeidsdag i juni:

07.00: På jobb og klar for å ha Hot yoga klasse. Har spist frukt, drukket vann og fått i meg litt kaffe. Er ikke veldig glad i masse mat når jeg akkurat har stått opp.

08.00: Frokost. Havregrynene mine.

08.30-12.30: Fine, inspirerende folk skal trenes.

13.00: Et lite mellommåltid før jeg skal trene meg selv. Ben, rygg og sete fikk kjørt seg før jeg avslutter med en 6 km lang løpetur ute i sola. Vondt og godt samtidig.

14.00: Slappe av, spise lunsj (omelett med skinke, vårløk, ost og salat) og ha litt fri.

17.00-20.30: En ny runde med fine, inspirerende mennesker som skal trenes.

21.00: Gjøre-det-jeg-vil-tid. Burde legge meg tidlig, men får det sjelden til. Går det an å være A- og B-menneske samtidig?

Marte

Reker, vin, sang og ferie

imageimageDa har jeg tatt sommerferie! Eksamener er overstått, oppgaver innlevert, og det føles bærre deili’. Mandag reiser jeg til Italia, deretter skal mesteparten av sommeren tilbringes i praksis her i København på to forskningsstudier ved universitetet, en av dem skal jeg skrive masteroppgaven på fra høsten av. Det blir spennende!

Gårdagens Wellness ser dere over. Essensielle ingredienser hvis en rekeaften skal være komplett; frisk dill og rødløk. Løfter skiva til et helt annet nivå. Her har vi brukt surdeigsbrød, philadelphia med gressløk i bunnen, toppet med nypillede reker, hjertesalat, rødløk, dill, sitron og lettmajo. Digg!

Sigrid :)

Geitost

gedeostSpørr meg hva det beste jeg vet i verden er. Geitost..

Du trenger:
Salatmix
Geitost/chévre
Ferske fiken
Rødløk
Snackpaprika
Balsamico
Olivenolje
Maldonsalt og nykvernet pepper
Rugstaver (som her)

Vask salaten, smuldre geitosten i større biter, skjær ferske fiken i båter, rødløk i tynne ringer, og bland det hele sammen. Skjær paprikaen i strimler og rugbrød i staver, og legg på bakepapirkledt stekebrett, dryss over litt olivenolje og malsondalt på rugstavene. Stekes på ca 200 grader til paprikaen er myk og rugstavene har fått en gylden stekeskorpe. Ha paprikaen i salaten, drypp over litt olivenolje og balsamicoeddik, ha over maldonsalt og nykvernet pepper, og server med rustavene.

Velbekomme!

Sigrid :)

Jordbær – og rabarbrasuppe

bilde (48)Kald, frisk og søt – deilig sommerdessert!

DU TRENGER (til 4 pers):
500 g rabarbra, renset
400 g frosne jordbær
3 dl vann
1/2 ts vaniljepulver
2-3 ss Sukrin+
Limesaft fra 1/2 lime
Mynteblader
Tine lett dessertfløte og sukrin+, eller mager vaniljekesam

Skrell rabarbraen, del den i biter og kok i vann og sukrin+ til den er mør. Kjør det hele i blender til suppen er glatt og avkjøl. Når den er kald, kjøres suppen på nytt med frosne jordbær og en squeeze limesaft. Pisk dessertfløte og sukrin+ dersom du ønsker krem, eller server med vaniljekesam. Server gjerne med noen friske norske jordbærbær i suppen og pynt evt med et oar mynteblader.

God helg!

Sigrid :)