Wellness Portrett Wellness

Frozen jordbæris

imageimage
Nammi. Friskt og fyldig, med biter!

Du trenger (4 pers):
600 g frosne jordbær
600 g yoghurt naturell
2 ss sukker, honning eller annen søtning
Et par dråper vaniljeessens

I suppemaskin fra Philips: Ha yoghurt, søtning, vaniljeessens og 300 g jordbær oppi suppemaskinen. Lukk lokket og velg smoothie-programmet. Når programmet er avsluttet tilsettes resten av de frosne bærene, og bruker den manuelle blenderfunksjonen for å få en tykkere, grovere konsistens.
I blender: Kjør yoghurt, søtning, vaniljeessens og 300 g jordbær glatt. Tilsett resten av bærene og kjør på pulspunksjon for å få en tykkere, grovere konsistens.

Server og nyt

Sigrid :)

annonse

Ferien sin

  

Denne ferien dro seg virkelig ut på Wellness-bloggen. Jeg regnet kanskje med at dere har vært for opptatt med å smøre kroppen inn i solfaktor og stupe ut i deilig hav, eller?

Jeg har gjort som på bildet over. Hatt ferie i Oslo og luftet den nye Chloé-veska mi som jeg kjøpte i stedet for å dra en uke til Tel Aviv.  Det skal sies at jeg har vært kald på føttene hver dag i Oslo siden, og jeg prøver å ikke angre hver gang jeg ser ned på min grønne rubin av en veske. 

Jeg har også gjort som på bildet under. Spist sjukt masse digge ting. 

  

Marte 

Summer feet

image Det har altså ikke vært mye strandvær å skryte av her nede i Køben i sommer. Men det har glimtet til i ny og ne, som i dag! I det minste setter man ekstra stor pris på godværsdagene – også blir man jo ekstra glad når man endelig får luftet de nye freshe teva-sandalene sine!

Sigrid :)

Følelsen av sommerfresh

Watermelon-Water

How to have a beach body:
1. Have a body
2. Go to the beach

Strandkroppen. Det aller viktigste er at du føler deg vell i kroppen din, og har du en kropp, en strand og gjerne også en bikini eller badedrakt, ja da har man det meste på plass. Mitt beste tips er å holde kroppen i aktivitet året igjennom – også gjennom sommerferien (Marte kommer med noen gode og enkle ferieøvelser i månedens utgave av ELLE), spise sunt og variert, nyte livet og alt det deilige det består av, og la vær med å tenke på de små tingene. En av disse tingene er for eksempel at man «føler seg oppblåst».

Væskeansamling virker nesten som et slags kvinnelig fenomen (menn opplever det nok også, men vi kvinner snakker høyere og oftere om det), og det påvirker gjerne hvordan vi føler oss. Og siden jeg selv er av det kvinnelige kjønn og derfor har mange års erfaring med dette fenomenet, så kan jeg si én ting: ikke bruk masse bortkastet energi på å ergre deg over det. Sannsynligvis er det bare du selv som legger merke til det allikevel.

Vannets fordeling og opphopning i kroppen påvirkes av flere faktorer, som saltinntak, karbohydratinntak, menstruasjonssyklus, hormoner og mineraler. Altså påvirkes det av enkelte faktorer vi ikke kan kontrollere i stor grad. Med andre ord: Sånn er livet, og sånn er kroppen. Noen dager føler vi oss stramme, andre dager litt mer dvaske. Dette er bare et resultat av at vannet enten befinner seg i muskulaturen eller mellom muskel og hud. Om det er det ene eller det andre påvirkes i stor grad av hormoner.

Under følger fem punkter som kan føre til at man føler seg litt freshere. Føler man seg vel, så vises det også utad.

1. Drikk vann jevnt igjennom dagen

Ønsker du å kjøre en detox: Drikk vann heller, sammen med sunn og lett mat. Det er den billigste og enkleste detox-kuren. Vann skiller ut avfallsstoffer, er viktig for kjemiske prosesser i kroppen, demper sultfølelsen noe og er viktig for prestasjonen i forbindelse med trening. Unngår du å drikke fordi du føler at du er full av vann i kroppen, vil dette bare virke mot sin hensikt. Drikker du for lite vil kroppen bare holde igjen på vannet.

2. Spis mat du føler deg vell med

Kommer du inn i gode rutiner med sunne matvaner føler du deg generelt bedre enn om du spiser junk eller sprekker på en streng diett hver annen, med påfølgende dårlig samvittighet. Utforsk hvilken mat du fungerer best på, hvilken mat som gir deg energi og overskudd, er det noen matvarer magen reagerer på? Lytt til kroppen. Man trenger ikke kutte ut alle karbohydrater i kosten, men velg karbohydrater i form av helkorn og belgvekster fremfor siktet hvetemel og sukker.

3. Tren, svett, bruk kroppen, og utløs endorfiner som gir deg lykkerus, overskudd og en stolt holdning

4. Drikk en grønn juice

Jeg føler meg automatisk freshere av en ferskpresset grønnsaksjuice. Skal du juice selv trenger du en juicesentrifuge, her har jeg selv Philips sin, som er supergod. Baser juicene helst hovedsakelig på grønnsaker med noe frukt i for å gjøre den friskere, fremfor rene fruktjuicer.

5. Stress ned.

Nyt livet, nyt den gode boka på stranda eller det gode selskap med dem rundt deg.

«Ikke tænk på det!» :D

Sigrid

På ferie

   

  

Den lange hvite skjorten fra H&M, som ‘alle’ har. Den kjøpte jeg meg i str 42, ikke fordi den passet perfekt, men fordi det var den eneste de hadde igjen. Også er den sabla fin da!

Og det var fint det. Den kan jo knytes i livet og jeg vil helst at skuldrene på skjortene skal henge ned over armene mine, som om jeg hadde tyvlånt en manneskjorte. 

Ferie er altså veldig fint! Jeg har en ildrød rumpestump som ble solbrent i går og jeg er sikker på at den lyser i mørket. Mobildekning og internett er det lite av i Montenegro. Derfor har jeg vært inkognito ;)

 Marte

Fit på ferie

 

  

  

Jeg har skrevet sak i den siste utgaven av ELLE som er i butikkene akkurat nå! Der har jeg forklart enkle øvelser med ingen/minimalt med utstyr som man kan gjøre når man er langt fra gymmen eller på ferie. Hvorfor skal man ligge 100% på latsiden kun fordi det er ferietid?

Jeg er på ferie nå i Montenegro og har allerede kjørt programmet to ganger i kombinasjon med løping på stranden på morgenen. Alle øktene har vært ferdig på under 35 min. Programmet kan tilpasses på hvor kort eller lang du vil at økten skal være. Litt hver dag er alt som trengs :)

Marte

En umotivert økt

 

Når jeg føler meg litt umotivert og bena kjennes tunge og ikke særlig løpeglade ut, så pleier jeg å dele opp økta i noe jeg selv kaller for en mini-toathlon. Det kjørte jeg på med i dag!

20 minutter løping og 20 minutter sykling. 

Vet ikke med deg, men jeg synes det er litt mer lystbetont enn 40 seige minutter på tredemøllen på en dårlig dag? Spesielt når å droppe hele treningsøkten er uaktuelt ;)

Marte

More like my size

Jeg vet det er fort gjort å ikke gidde å se youtube-videoer man kommer over, men denne burde du faktisk se. Den er litt klein i starten, men jeg har ikke ord for hvor fantastisk denne dama er, og det spesielt i en verden der kroppsfokus og trening begynner å bikke over grensen til hysteri.

God selvfølelse er det vakreste man kan eie!

Marte

ELLEFEST 2015

 
 

Ble sånn passe frisk til årets ELLE-fest og her er noen bilder fra pre-stylingen med min navnesøster Marte. Det var så deilig å få stylet håret av teamet fra Maroccan Oil. 

Det ble champagne, det ble dansing (eller twerking for dem som kjenner meg på fest) og tiden raste forbi i sommervarmen. Takk ELLE for at dere lager så fine fester!

Kjole fra The Reformation og sko fra Acne Studios. 

Marte