Wellness Portrett Wellness

Wellness tester: PT-box

Ouffff.. Forrige fredag hadde jeg min første box-time med personlig trener Alexander Lorvik. 

Alex er en kollega av meg og han er en skikkelig fin fyr, og har et sunt og balansert syn på trening og kosthold. Det er viktig, men jeg booket time hos han først og fremst fordi han er MMA-utøver og kan kampsport. 

Jeg har et lite høstprosjekt der jeg skal bli en bedre bokser. Trenger å lære mer om teknikk, både på slag og fotarbeid. Alex mener at jeg hopper og spretter veldig mye (da skylder jeg på aerobicinstruktør-rollen her, hehe). I boksing er det en fordel å ha god bakkekontakt hele tiden. 

Slik så økten ut:

I oppvarmingen jobber vi med aktiveringsøvelser på skuldre, hofte og knær. Fikk også jobbet mye med rotasjoner i hofte og hurtighet. Vi brukte blant annet strikk og medisinball. En fin start, da jeg hele tiden var redd han skulle begynne med noen pyramidespark vi trente i fjor som gjorde meg vilt kvalm.

Så jobbet vi med teknikk. Fotarbeid i forbindelse med slag og rotasjon i hofte for mer kraft. Deretter kom den tunge og utfordrende delen, som er min favorittdel: Slagkombinasjoner på puter. Vi avsluttet økten med en rekke 10 sekunders-«intervaller» på boksesekk.   Jeg hadde høy puls, var kjempesvett og kjente at jeg brukte hele kroppen selv om jeg var helt gåen i armene og skuldrene. 


Klarte ikke åpne hendene ordentlig på et par timer etterpå. Veldig skjelven var stikkordet. Det er ingen tvil om at nervesystemet fikk kjørt seg litt ekstra med Alex, enn de gangene jeg har trent boksing alene. 

(Har på PureBoostx sko fra adidas, mesh-singlet H&M og jakke fra Puma).

annonse

Høsthud

Etter en sommer med mye miksing og mis-matching i ansiktsprodukter har jeg gått tilbake til Sothys. Så nå framover holder jeg det enkelt med en mild rens og en fuktighetsgivende ansiktskrem. Veldig deilig å ta en pause fra syreproduktene jeg har holdt på med så lenge. 

Nå skal jeg teste bokse-PT med Alexander, og etter det skal jeg til hudpleieren min Silje og teste microneedling for første gang. Tror dette kan bli en smertefull fredag ;)

Rå sjokkis

Skikkelig tilhenger av å ha rå sjokkis på smoothien. Ikke kun fordi det er så sjukt sunt og næringsrikt med masse antioksidanter og inget sukker, men fordi det smaker godt i kombinasjon med litt granola og bær. Chooper det opp og strør det på. 

Presseonsdag

Bloggeliv og fitness professional-liv passer ikke alltid så bra sammen da begge har prime time på samme tid. I dag tenkte jeg å prioritere bort hoved-geschäften for litt champagne, mingling og nyheter hos Presskontakterna og Spalt PR. Her henger jeg med min Bodø- og klassevenninne Emilie som er intern hos Spalt PR.

Lurer på hvilken farge som er på veggen bak der? Hadde gjort seg på soverommet ass. 

Mandagsjobb

I dag var det veeeeldig deilig å sove til 10:30. Leverte min siste gruppeeksamen i går natt, snart ferdig utdannet kvinne her nå. 

Nå planlegger jeg nytt materiale på klassene mine. Hvis du vil bli med går det ned på Sats Bislett på følgende tidspunkt fram til jul:

Mandager: CardioPulse kl 16:30 + Shape kl 17:00

Tirsdager: Hot Mojo kl 07 + 19

Onsdager: Cyclig kl 10 + BodyPump kl 11 + Hot Mojo kl 16.15

Den enkleste lammetaco

Jeg er ikke fan av taco. Synes det nesten er flaut å innrømme det, ALLE elsker vel taco? Jeg synes ikke kjøttdeig og ferdigkrydder smaker noe godt. MEN jeg liker veldig godt å bruke annen type kjøtt og lage krydderet selv. Nå som det er lammesesong brukte jeg lammebog skjært i terninger, man kan også bruke lammekoteletter eller annen type kjøtt. 

 Ingredienser for 2 personer:

500 g lammekjøtt i terninger, en rødløk, 2 ts paprikapulver, 1,5 ts malt spisskummin, saften fra 1 lime, 1 fedd hvitløk, olivenolje, salt og pepper. 

Stek rødløken og spisskummin i olivenolje på middels varme til løken er myk og blank, deretter tilsetter du lammekjøtt, hvitløk, paprikapulver og limesaft. Stek i 5-10 minutter under omrøring. Smak til med salt og pepper. 

Sånn spiser jeg den da. Med guacamole, sri racha-saus, rømme og sjukt mye fersk koriander. 

Søndag på sparket

14618900_10157576069825554_847436932_oI dag ville ikke treningsdaten min å bli med på løping i skogen, som har blitt min favorittaktivitet etter at jeg flyttet litt utenfor ring 2 i Oslo. Så da ble det løping til Sats og sirkeltrening der i stedet. Var lysten på litt høy puls og svette i dag.

Ingredienser til dagens sirkeltrening:

500 m roing – push ups – kettlebell swing – roing med kettlebells – spensthopp – gående utfall – thrusters. Denne sirkelen gjorde jeg totalt tre ganger, 45 sekunder på hver stasjon med en liten pause mellom hver runde. Prøvde å holde et jevnt, men utfordrende tempo.

Hvis man ikke har en konkret plan for treningsøkten er det greit å ta de øvelsene man har, være litt kreativ og kjøre en treningsøkt på sparket. I dag passet jeg på å få utfordret alle de store muskelgruppene, men også legge inn spensthopp og swing og 500 m roing for litt ekstra puls.

14672898_10157579003410554_1560460534_o

Tilbehør: Ovnsbakte poteter med paprika og løk

Kjøkkenet ser som regel helt bomba ut når jeg holder på, og i går kveld sausa jeg sammen tilbehør til en entrecôte basert på det jeg hadde i skapet. Det ble veldig enkelt og veldig bra. 

Ingredienser: 6-8 mandelpoteter, 1 rød paprika, 1 gul paprika og 2 rødløk. Salt og pepper. Olivenolje. Timian. 

Skjær potetene i båter og legg dem i en smurt form, krydre med salt og pepper og strø olivenolje over. Sett i ovnen på 225 grader i 10-15 minutter, potetene trenger litt ekstra steketid enn grønnsakene. Mens potetene står i ovnen skjærer du rødløk i båter og paprikaen i brede strimler. Deretter blander du grønnsakene med potetene i formen og steker alt sammen i 10-15 minutter til. Total steketid blir da ca 30 min. 

På toppen hadde jeg timian. Og til biffen hadde jeg rødvinssaus. Det er lov å kose sæ litt på freddan, ja?

Marte

Adidas runners x ELLE

Hele ELLE-gjengen samlet på stranden i Helsingør etter løpet!

Før løpet angret jeg først på at jeg hadde valgt å løpe 12 km i stedet for 6 km. Det var 26 grader og stekende sol i København. Vinden stod stille og jeg hadde sorte klær fra topp til tå. Svett lenge før startskuddet. Jeg vurderte til og med å løpe bare én runde og droppe den andre. Hadde jo tross alt hatt lungebetennelse tre uker før og ikke løpt like mye som jeg alltid har pleiet. Tenk alle unnskyldningene man prøver å finne i forkant av en økt? Dette var bare en av de.

På startstreken ble jeg nervøs og ganske gira likevel, og etter første runde rundt søerne i København skjønte jeg at 12 km kom til å gå veldig bra. De siste 2 km var vonde i både hofter og ankler, men å komme i mål er alltid verdens beste følelse! 

Så bare drit i unnskyldningene, det GÅR alltid :)

Alle adidas runners <3

adidas Athletics

I helhvitt på et helt hvitt slott i København. Lanseringen av adidas nye linje Athletics var i fokus (sponset tur).

Denne Z.N.E-hoodien jeg har på er designet for å få maksimalt pre-game fokus. Stor hette som blokkerer ut mas og stress. Det kan æ lik. Game face on, eller?

Det synes jeg vi klarte bra fredagen før løpet. Digg og næringsrik middag og ulike typer juice i glasset. Jeg var mest redd for å søle rødbetejuice på mitt hvite og altfor stilige sports-ensemble. Det gikk heldigvis bra. 

M