Wellness Portrett Wellness

3 smarte tips til middagsmåltidet

The portion size illusion - MotiveWeight.Blogspot.comNå er mai like om hjørnet, og på denne tiden er det mange som gjerne vil «stramme litt opp» fram mot sommeren. Her kommer 3 enkle tips til middagsmåltidet som på lengre sikt kan ha stor effekt.

1. La kasserollene stå igjen på kjøkkenet
Et pådekket bord kan være både hyggelig og innbydende, men et smartere valg er å la kasserollene stå igjen på kjøkkenet og heller forsyne seg en passelig porsjon der. Ihvertfall til hverdagens middagsmåltider, når vi ikke er så fine på det. Da slipper man for fristelsen med å ta litt mer på tallerkenen. Og litt mer. Og bare littegran til. Kjenn etter om du er mett – én porsjon ekstra er jo faktisk dobbelt så mange kalorier ekstra.

«You Are What
Your Plate Size Tells You To Eat»

2. Tallerkenstørrelse
Stor tallerken, vi spiser mer. Mindre tallerken, vi spiser litt mindre. Men hvis man inkluderer mye grønnsaker, som er neste punkt, så er det også rom for en større tallerken.

3. Inkludere masse grønnsaker
Grønnsaker er både smart, næringsrikt, kalori-lett, godt og mettende, og de må gjerne inkluderes i de fleste av dagens måltider – også som en smart nødløsning i vesken.

Sigrid :)

annonse

Bulgarske utfall

_DSC1566

_DSC1568

 

(Foto: Jeton Kacaniku)

Nå har det blitt mye rumpetrening-snakk her på bloggen i det siste, men jeg tenker å dele noen av øvelsene jeg hadde på trykk i ELLE forrige måned med dere. Og da starter jeg med de enkleste som ikke krever for mye utstyr eller er for tekniske. Heldigvis er det mange andre fordeler med sterk setemuskulatur enn det visuelle. Raskere løping, forhindre skade og generelt for å ha en sterk kropp som fungerer bra i hverdagen.

Bulgarske utfall kan gjøres på gymmen med benk og vekter, hjemme på en stol eller ute i naturen på en benk eller det du finner mens du kanskje er på løpetur.

Slik gjør du:

Plasser den ene foten på stolen bak og den andre med god avstand foran deg. Hold ryggen rett, løft brystet opp og senk deg ned så bakerste kne nesten berører bakken. Press hælen på fremste fot ned i bakken, og skyv deg eksplosivt opp til startposisjon. Husk at den bakerste foten kun hviler på benken slik at den fremste foten gjør jobben.

Kjør 10-15 repetisjoner og tre sett.

Marte

Spring in Oslo

Da var det nesten sommer i Oslobyen. Avventer full sommeralarm til den dagen det er OK å droppe tynnstrømpebuksa og gå med bare legger uten å fryse ;)

Ullskjørt fra Acne Studios, jakke H&M og sko Adidas Superstar.

Marte

Spring (rolls)

IMG_3630Det er vår i luften! Da er det også deilig med noe lett og godt. Her er et eksempel på hvor enkelt kan det gjøres å lage fresh vietnamese spring rolls. Bløtlagt rispapir, et lag philadelphia smøreost, jasminris, hjertesalat, tomat, snackpaprika, en god skinke, litt sambal oelek, sweet chilli sauce, soyasaus og sist, men ikke minst – koriander. Topp forresten gjerne med noen grovhakkede peanøtter for en final touch.

For en annen variant, klikk her.

Sigrid :)

Mandagsmotivasjon

vgxvlhszrljunp90xkaj

 

God morgen! Håper du har en nydelig start på uken. Jeg har nettopp trent en deilig, men rolig sykkeltime. Etter nok en runde med forkjølelse trengs det å lyttes til kroppen når man skal komme i gang igjen, selv om man innerst inne vil kjøre pulsen opp i rødsona. Om du som meg er klar for en ny uke og vil knuse treningsmål så skal jeg dele tre motivasjonsråd med deg!

1. Rutiner – Lag deg en plan for hvordan du vil at uken din skal se ut. Når skal du trene og hva skal du trene? Deretter er det like viktig å huske på å følge planen din og ikke utsette ting til i morgendagen. Unngå å være for spontan når det kommer til trening da faste rutiner er lettere å holde over lengre tid.

2. Hva skal du oppnå og hva må du gjøre – Finn ut hva du egentlig vil med treningen. Vil du bli sterkere, få bedre kondisjon, ned et par kilo eller opp et par kilo? Uten målsettninger med trening forsvinner fort meningen også. Når målet er klart må du finne ut hva du må trene og ha fokus på for å nå målet. Hvis du er usikker på hvordan så anbefaler jeg å søke råd og kunnskap av en personlig trener eller noen du vet er oppdatert og kan hjelpe.

3. Noe som føles bra for deg – Vi er alle ulike og det som fungerer bra for en person, er ofte ikke det beste for en annen. Nå om dagen har kostholds- og kroppspresset blitt mer hysterisk og ekstremt enn noen gang. Det er viktig å tenke på at du må velge trening og kosthold som føles bra for deg, som gir deg energi og glede. Den største motivasjonsdreperen er å strebe for hardt rundt rutiner man ikke klarer å opprettholde over tid. Tren fordi du elsker kroppen din og vil gi den det beste!

Marte

Green Kitchen Stories

IMG_3975Hvis du enda ikke har bladd deg igjennom denne kokeboken, så har du noe viktig som gjenstår for å spisse til kreativiteten på kjøkkenet. Det her er selve kilden til inspirasjon dere, med vegetaroppskrifter som kan snikes inn overalt i et ikke-vegetarisk (eller vegetarisk) kosthold.
IMG_1896
Disse rugwrapsen med blant annet chèvre, rødbete og rød ris med valnøtter, rosiner og appelsinjuice ble laget etter inspirasjon fra boken, og de kan anbefales på det varmeste.

Sigrid :)

I Yahoo’d Myself: Ashley Graham

AshleyGraham

Åååå, som jeg digger denne dama. Ashley Graham, skulle ønske vi var bestevenner.

Yahoo har en video-serie som heter «I Yahoo’d Myself» og i den siste episoden er Ashley Graham med. En fantastisk vakker dame som er svært innflytelsesrik – på å digge alle typer kroppsfasonger og størrelser.

TRYKK HER – Og se videoen så kanskje du også smiler fra øre til øre.

Marte

EnergyTakeoverSTHLM

Har ikke ord for hvor mye jeg koste meg i går kveld når jeg løp Energy takeover med adidas i Stockholm. Fikk beskjed om at løpet var gjort på ca 6 km, men jeg endte opp på 12 km. 1time og 9 minutter brukte jeg. Godkjent. Ukjent Nordlending i storbyen kan jo kun bety at man løper seg litt bort. 

 En dansk gjeng jeg slang meg sammen med før løpet. Jeg er hun som ikke passer inn i kleskoden.

Stasjonene gav motivasjon og energi.  

Min rute ifølge RunKeeper.

Marte

Årets første løp

Skjermbilde 2015-04-08 kl. 13.57.28

På lørdag skal jeg løpe årets første løp! Er det en ting jeg skal love deg så er det at det kom som julekvelden på kjerringa, men jeg gleder meg og ser på det som en liten formsjekk til halvmaraton i september (au).

Løpet heter Energy Takeover Sthlm og skal være i Stockholm da, selvfølgelig. Løpet er en stor hype i Sverige og jeg gleder meg til å se hvorfor. Foreløpig virker det nemlig ganske hemmelighetsfullt.

Testet en lang løpetur ute i hissig terreng i helgen og det var ganske så utfordrende etter en lang vinter med tredemølle og flate løpebaner, but hey, a girl has got to challenge herself!

Marte

Mindful eating

slow_foodJeg leste et innlegg av Trine Berge, den herlige damen bak www.superdamebloggen.no, tidligere i dag. Dere kan lese innlegget ved å klikke her. Og jeg er så enig i det hun skriver. Å være til stede og oppmerksom når man spiser er viktig. Ikke bare i forhold til fordøyelse, energiregulering og stress, men også med tanke på alt rundt selve måltidet. Måltidet er en mulighet for å skape noe sosialt og hyggelig rundt middagsbordet med sine nærmeste, en mulighet for å virkelig kjenne etter på smaker og sanser og deretter bruke det i sin eksperimentering på kjøkkenet, eller en mulighet for litt kvalitetstid i sitt eget selskap rett og slett. Slå av og legg vekk alt som virker forstyrrende, og nyt heller.

Et tips for å spise litt langsommere og øke bevisstheten omkring måltidet: Bruk spisepinner!

«Mindful Eating is eating with intention, while paying attention.»

I denne sammenhengen kan også noen av hovedfunnene i Philips Kitchen og konseptet Restaurant Hjemmets trendrapport nevnes, den kan du lese ved å trykke her. Undersøkelsen viser at 9 av 10 av nordmenn byr gjester på mat hjemme, at vi ønsker å vite hva vi spiser og derfor ønsker å lage mer mat fra bunnen av med gode råvarer – altså mindre ferdigretter og mer bevissthet omkring mat og ernæring, samtidig med at nordmenn verner om samværet med familien rundt spisebordet.

Matlagingsinteressen er stor hos Ola Nordmann, en trend som er gledelig å se!

Sigrid :)